» Blog » Vegetáriánus testépítés
Vegetáriánus testépítés

2011-10-10 18:00:00

Vannak, akik elvből nem fogyasztanak állati termékeket. És léteznek olyanok is, akik nem kívánják folyton a húst, vagy egyszerűen csak kedvelik a változatosságot a konyhában (is). Bebizonyítom, hogy igenis lehet remek testet építeni vegetáriánus módra.

Micsodaaa? Izomépítés hús nélkül? Megőrültél ?!

Biztosan lennének, akik ilyen módon reagálnának a címre. Pedig igenis lehetséges (többé-kevésbé), csak egy kicsit oda kell figyelni a dolgokra, és tudni, hogy mi az, amit megeszel. Sokan egyből arra gondolnának, hogy „na de hogy jutnak elég fehérjéhez ezek az emberek”?

Léteznek húsmentes étrenddel rendelkező testépítők, sikeres edzők és egyikőjük sem éppen az a nádszálvékony fajta ember. Tehát bizonyíték van. (pl. Bill Pearl, Jason Ferruggia, Craig Ballentyne-az utóbbi kettő csak kísérletezett ezzel az életmóddal, de nem tudta tartani)

Valóban lehet izmot építeni vegetáriánus életmódot folytatva?

Naná, hogy lehet! Persze, az sem teljesen mindegy, hogy melyik válfajába tartozol a vegetarianizmusnak, hiszen pl. egy lakto-ovo vegetáriánusnak több lehetősége van, mint egy vegánnak. De a lényeg, hogy bármi lehetséges! Ja, és koránt sincs olyan hatalmas mennyiségű fehérjére szüksége az emberi szervezetnek, mint ahogy azt néhányan állítják… Néhány ötlettel szeretnék segíteni azoknak, akik kihagyják az állatok húsának fogyasztását étrendjükből/új ötletekre vágynak táplálkozás terén, szeretnének egészségesebbek lenni, több izmot akarnak, jobban érezni magukat. Valamint a cikk végére elmondom a jót és a rosszat is a vegetáriánus életmódról.

A pozitívumok

Például vegyük azt, hogy szigorúan vegetáriánus vagy.

Reggelire mondjuk, tökéletes tápanyagellátást biztosít szervezetednek egy turmix. Tehetsz bele különböző növényi forrásokból származó fehérjeporokat (pl. barna rizs, borsó vagy kenderből készültet), gyümölcsöket, mint a banán vagy a bogyók (eper,málna, szeder pl.) és ezt kevered el kókusztejjel vagy mandulatejjel. Rakhatnál még bele kakaóbabokat is.

Ha nassolni támad kedved, vagy csak egy kisebb étkezésre vágysz, ott van a természet adta rengeteg csodálatos, tápláló és igen finom mag és a gyümölcsök. Narancs, alma, banán, barack, szőlő, körte, kékáfonya nagyon finomak magokkal, mint a dió, mogyoró, kesudió, fenyőmag, paradió, makadámdió, szezámmag, pisztácia. Tele vannak esszenciális zsírsavakkal és sok rosttal ezek a tízóraiként vagy uzsonnaként ajánlott ételek, sokáig jóllakatnak, abban biztos lehetsz. Magokból főleg a sótlan, pörköletlen verziót ajánlom, mert a legtöbb tápanyag elvész a melegítés hatására.

Ebédre mondjuk jöhet egy jó kis saláta különböző babfélékkel és hüvelyesekkel kezdve, hozzáadva barna rizset, kuszkuszt, quinoát. Nagyon illik hozzájuk avokádó is, vagy Oliva bogyó. Több stílusban is el lehet készíteni, akár jó kis mexikói vagy görög, olasz jellegű ételt fabrikálni belőle. De ha mondjuk kevesebb időd van, akkor bekaphatsz egy-két mandulavajas szendvicset. Ne felejtsük el a sötétzöld zöldségeket sem, mint a brokkoli, kelbimbó vagy spenót.

Nagyon egyszerűen készíthető Hummus is (az arab szó a csicseriborsóra), amit ehetünk magában, vagy zöldségcsíkokkal mártogatva. Egy fehérjeturmix pedig mindig kéznél lehet, ha nagyon nincs idő semmit csinálni.

Vacsorára az egyik legjobb ötletnek tartok egy magas fehérjetartalmú ragu készítését magadnak. Tehetsz bele sok hüvelyest és babfélét bátran rengeteg zöldség mellett. Ízesítsd kedved szerint fűszerekkel, hiszen azok sem csak azért vannak, hogy a polcon álljanak. Ha kész, mondjuk belekeversz krumplit, ami sokkal krémesebbé teszi, ha pépesíted (az édesburgonya a legjobb), vagy quinoát, kuszkuszt, barna rizset, ha kicsit darabosabb állagra vágysz. 

 

Desszertként csinálhatsz kókusz vagy mandulatejjel finom gyümölcsös jégkrémet vagy ehetnél akár bio étcsokit (> 70% kakaótartalom) és nagyon jól ellennél.

Sokan vannak, akik remekül tudják tartani a nagyjából vegetáriánus étrendet, és ennek eredményeképp szép a bőrük, tele vannak energiával és javul az emésztésük.

Néhány további megfontolandó dolog:

- A sok víz továbbra is fontos (legalább 2.5-3l naponta)

- A zöld tea segíthet jobban feldolgozni a táplálékot

- Földimogyoróval mértékkel, mert az egyik legsunyibb allergiakiváltó

- Szóját csak megbízható forrásból és limitált mennyiségben, hiszen manapság a legtöbb szójabab génmódosított és hormonális elváltozásokat, gyulladásokat okozhat

- Ez igaz a kukoricára és gabonafélékre is

- Aki eszik halat, az nyilván adhat azt is az étrendjéhez. Tejtermékek fogyasztásával szintén tovább bővíthető a skála, ráadásul fehérjeporokból is több a választék (+ tej, tesjavó pl.), valamint a joghurt, túró, tej, vaj is hasznosak lehetnek. A tojás pedig még mindig az egyik leghasznosabb fehérjeforrás.

A sötét
oldal

Személyes véleményem szerint hús nélkül badarság élni, főleg olyannak, aki szeretne aktív lenni. Ezt bizonyitja, hogy a legtöbben nem tudják tartani a húsmentes étrendet, és különböző egészségügyi problémákkal is szembenéznek (vérzékenység, vérszegénység, vashiány, alacsony energiaszint). Ja, és egyetlen olyan kultúra sem létezik vagy létezett a Földön, amely szigorúan vegetáriánus módon táplálkozott. Égövtől függően valahol több, valahol jóval kevesebb volt a húsfogyasztás, de valamilyen formában az állati fehérje is az étrend része volt és lesz.

Egészséges ember (főleg férfi!) eszik húst, de néha lehet hanyagolni. Heti 3-5 alkalommal legalább ajánlott. Aki pedig annyira nem nagy ragadozó, azt is bátorítanám, hogy néha fogyasszon húst! Fogok róla írni, hogy miért is, ha szeretnétek.

Remélem tudtam segíteni! Várom a gondolatokat a megjegyzéseknél!

Vissza

A bejegyzéshez nem irtak még megjegyzést!




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter