» Blog » Tévhitek rombolása 2
Tévhitek rombolása 2

2011-10-14 18:01:00

Ebben a részben megfordítom a dolgot, és olyanokról írok, amikről nagyon sokan úgy gondolják, hogy jó nekik, de valójában messze járnak az igazságtól. Ki akarná ezekkel hátráltatni a céljai elérését?

Szóval igen. Tényleg léteznek dolgok, amikket csak átverik az embereket.
Szeretnék néhány példát említeni, és elmondani, miért nem tartom őket a
legjobb ötletnek rendszeresen fogyasztani.

Gyümölcslé, turmixok

Biztosan mindenki rengeteget hallja, hogy mennyire fontos gyümölcsöt enni, a gyümölcs milyen jó, bla, bla, bla. Persze, tele van vitaminokkal, a legtöbbnek rosttartalma is igen magas, ezért tápláló a szervezet számára, és jóllakat. Ezek az állítások azonban a GYÜMÖLCSre vonatkoznak. Nem pedig a gyümölcs levére.

Először is: gondolj csak abba bele, hogy egy pohár narancslében kb. 3 narancs leve van. Mikor szoktál egyszerre három (!) narancsot enni?  Nem említve a pasztőrizálást, amin keresztülmennek a gyümölcslevek. Hő hatására a legtöbb enzim és vitamin elpusztul. Igen, igaz arra is, ami 100% gyümölcs. Semmi rost. Kevesebb vitamin. Rengeteg energia. És még drága is. Ugyan ez a helyzet a bolti turmixokkal is, vagy tejes shakekkel. Sok cukor, vajmi kevés fehérje, és ki tudja milyen adalékanyagok.

Ismét felhívnám a figyelmet arra, hogy nem azt mondom, mindenképp kerülni és hagyni kell ezeket a dolgokat, csak arra buzdítok mindenkit, hogy ha szereti a turmixokat, gyümölcslevet, akkor mértékkel fogyassza, és lehetőség szerint házilag készítve.



Fehérjeszeletek

Pár cikkemben már megjegyeztem, hogy a fehérje nagyon lényeges, akármilyen sporttal, életmóddal kapcsolatos célról is legyen szó. DE: fehérje van az avokádóban, a spagettitésztában és a tojásban is. Nem mindnek egyenlő a hasznosulási rátája azonban. Ez csak annyit jelent, hogy az adott eredetű proteint, mennyire tudja hatékonyan feldolgozni (és beépíteni a szervezet.)
Szívesen írok majd cikket arról, hogy mely fehérjeforrások milyen minőségűek ilyen szempontból.

Na most akkor vegyünk egy úgynevezett fehérjeszeletet: mi is az? Semmi  különös. Egyszerűen drága, magas fehérjetartalmú csoki/müzliszelet. Nem több. Ha csak összehasonlítod egy Snickers-szel, nem sokkal kevesebb (vagy a több fehérje miatt még több is) benne az energia, ráadásul gyakran cukros (vagy glükóz-fruktózszirupos) a fehérjéje pedig szója, ami nagyon nehezen emésződik. Vagy akár zselatinból is származhat a többletfehérje, ami szintén alacsony minőségű. Ennyit erről.

Vannak kivételek a fehérjeszeletek közül, de inkább maradjunk az igazi ételeknél, illetve akár készítsünk magunknak fehérjeszeletet!

 A kevés só jó

Semmilyen kutatás nem igazolja, hogy a sóbevitelnek komoly hatása lenne a vérnyomásra, amiíg normális mennyiségen belül marad (750-1000mg/nap). Ahhoz, hogy jó szinten maradjon a vérnyomás, igen is szükséges a só, tehát ha túl keveset viszünk be, akkor annak még káros hatásai is lehetnek. Bár, manapság a legtöbben elég sok sót visznek be a szervezetükbe, ennek a negatív hatásai erősen eltúlzottak.

Akik rendszeresen sportolnak, főleg, ha a kondicionálás, vagy állóképességi edzés is a tréning része, javasolt a növelt sóbevitel. Tényleges veszélyben csak azok vannak, akiknek alapból is kórosan magas a vérnyomásuk. De még ekkor is sok minden tehető, például több kálium fogyasztása, hogy ellensúlyozza a sodiumot.

Aki esetleg jobb minőségre vágyik, az vegyen himalája vagy tengeri sót, a sima asztali változat helyett, mert ezek kevésbé feldolgozottak (nem fehérítik őket vegyszerekkel).
Tehát ne féljetek a sótól, mert nem csak ízt ad az ételeknek, hanem fontos szerepe is van!



Szóval:

Annyit szerettem volna a cikkel mondani, hogy nem mind arany, ami fénylik, és hogy attól, hogy valamiről azt mondják, hogy jó vagy "egészséges" (szerintem nincs olyan, hogy egészséges vagy nem egészséges). Ne dőljetek be a trükköknek, mert ezen dolgokban gyakran több energia van, mint a "normális" társaikban, ami csak hátráltathat benneteket, főleg, ha karcsúbbak szeretnétek lenni.

Ha hasznosnak találtátok a cikket, osszátok meg másokkal is, fűzzetek hozzá megjegyzéseket cheeky



Vissza

A bejegyzéshez nem irtak még megjegyzést!




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter