» Blog » Tévhitek rombolása 1
Tévhitek rombolása 1

2011-09-29 15:02:00

Ez egy sorozat bevezető része, mely során szeretnék pár mítoszt lerombolni, ami az edzés, táplálkozás körül leng.

A reggeli a nap legfontosabb étkezése

Aha. Hát hogyne. Mióta is reggelizik az ember? Cirka 100-120éve talán. Voltak nagyon okos emberek (pl. az amerikai Kellog) aki kitalálta, hogy mennyire fontos alvás után a tápanyagpótlás, hiszen pozitívan hat az egész napi teljesítményre. Hmm… Tényleg voltak kutatások, amik kimutatták, hogy iskolás korú gyerekeknél a kognitív funkciókat javítja egy kiegyensúlyozott étkezés a felkeléstől nem messze.1 De ők GYEREKEK voltak. Nem felnőttek.

Másrészt mekkora hatalmas pénzek vannak a reggeliiparban? Csak gondolj bele: reggeli keksz, kenyér reggelire, kávéval teasüti, gabonapehely, Jó reggelt mittudoménmi, tej. És persze a legnagyobb üzlet a gabonapehely. Szemét, tömegtermelt anyagból olcsón előállított cukorral teli dobozos, polcon egy évig is elálló termék. Ja, és vajon mikor mondjuk 500évvel ezelőtt nem tapasztaltunk ilyen táplálékbőséget, akkor mindenkinek az volt az első dolga, hogy reggel felkel és eszik? Amikor volt, aki örült, hogy néha tud enni esetleg, nem napi 5X meg 6X.

Tehát: aki szereti, úgy érzi, nagyon szüksége van rá, megszokta, nem tud tőle elszakadni, az reggelizzen nyugodtan, nincs azzal semmi baj. De nehogy bárki is azt higgye, hogy a reggeli valami igen fontos különbséget és elsőbbséget élvez, és ha nincs reggeli, akkor összeomlik a világ és egész nap zombi lesz. Én inkább úgy mondanám: A reggeli a nap legkevésbé fontos étkezése. (Biztos mindenki ismer olyat, aki szinte sose szokott reggelizni, és mégis él.) Pont.

Ha nem eszel 2-3 óránként, „lelassul” és „károsodik” az anyagcseréd

Mekkora kampány már smiley Mindenhol ezt hallja az ember szerintem. Semmilyen kutatással nem találkozhattunk eddig, ami rendesen elrendezett kísérlettel bizonyította volna ezt a teóriát. Egyél egy nap 5-6 kisebb adagot és minden rendben lesz, fogyni fogsz, vidám leszel és egészséges. Mennyi az a kicsi adag? Mi bajod lesz, ha nem eszel ilyen gyakran? Kinek van ideje arra, hogy egy nap ennyiszer félbeszakítsa a teendőit, csak azért, hogy EGYEN?!

Atyaúristen, lelassul az anyagcserém! Nehogy kihagyjak már egy étkezést. Az bizony nagyon káros hatással van a szervezetre! Egyértelmű. Ezért van szinte minden vallásban valamifajta böjt vagy hasonló, ami ellensúlyozza az emésztőrendszerre rótt folyamatos terhet, hogy néha legyen ideje pihenni is. Emberek! Az anyagcsere nem egy „tárgy” vagy „szerv”, hanem biológiai, fizikai, kémiai folyamatok összessége, és mint ilyet, nem lehet „károsítani”. Ha nem működne rendesen, abba bárki belehalna (Megjegyzendő, hogy vannak betegségek, főleg a pajzsmiriggyel összefüggőek, amik hatására változik az anyagcsere, de én egészészséges embereknek írom ezt a cikket). Ja, és még 72órás evésszünet hatására sem lassul egy fikarcnyit sem a metabolikus funkció. És napi 3 étkezés sokkal jobb az étvágy kontrollálására. 2 Ennyit erről.

Szóval: Van, akinek (főleg nők) bejön az, hogy gyakrabban eszik kicsit (csipeget) és ezzel kordában tartja az étvágyát, jól tudja kontrollálni a porciókat. Ám ez nem működik mindenkinek és valóban kevés embernek van erre ideje/energiája. Nem is beszélve arról, hogy mekkora stresszel járhat az, hogy folyton megtervezd a következő étkezést, megfőzd, elvidd, bepakold. Inkább hagyjuk indecision

Nőknek nem szabad nagy súlyokkal edzeniük, mert túl nagy és puffadt izmaik lesznek

Csak szeretnétek. Ha egy kicsit gondolkodunk, akkor elég nyilvánvaló, hogy azért hívják a másik nemet nő-nek, mert a NŐI hormonok vannak jelen többségben. Az egyik legfontosabb hormon az izom növeléséhez pedig a tesztoszteron, amit a FÉRFI nemi hormon. Világos? Nők jóval lassabban és jelentősen kevesebb izmot tudnak szerezni (persze szteroidokkal ezen sokat lehet változtatni) épp emiatt.

És hogy nehogy már megerőltessük magunkat akár saját súlyos nehezebb vagy akár súlyzós gyakorlatokkal? Aki hülye, szenvedjen és kocogja le az életét idióta, egy helyben álló masinákon. Az izom ad „formát” a testnek, és mint a férfiakat, a nőket is ez teszi formássá. Az erős nők dögösek.
 

Fontos: A nőknek (is) hihetetlenül lényeges a rezisztenciaedzés, ahhoz hogy elérjék a kívánt „feszes”, szálkás vonalakat. És igen, a fenék is egy izom (illetve alapvetően három: gluteus maximus, medius és minimus). Nem is beszélve a szinte 0-ra csökkent osteoporosisról (csontritkulás) az érettebb korban.

Nem minden kalória egyenlő

Nem? Akkor milyen? 1kcal=1kcal szerintem. Általában a mértékegységeket azért hozzák létre, hogy MÉRNI lehessen vele. Tehát a meghatározásából adódóan egyenlőnek kell lennie. Olyan ezen vitatkozni, mint ha azt mondanánk, hogy 1kg vas nehezebb, mint 1kg toll?. Nekem elég viccesnek tűnik.

Itt ezzel a ponttal csak arra szeretnék utalni, hogy ugyebár vannak úgymond „egészséges”-nek címkézett táplálékok (én jobban szeretem használni a természetesebb szót). Attól, hogy valami közelebb áll a normális állapotához, nincs annyira feldolgozva vagy nem mesterséges még az energiatartalma nem fog semmilyen csoda folytán ezért változni. Mondjuk ha 100g brokkoli tegyük fel 50kcal meg egy kocka Cote d’Or Narancsos étcsoki is 50kcal, akkor az elfogyasztásukkal bevitt energia megegyezik.

Most nem az élettani hatásokról beszélek, meg hogy mire van szüksége a szervezetnek. Csupán annyit szeretnék mondani, hogy a túl sok és a túl kevés mindenből rossz, és ha valaki csak csirkemellet, barna rizset, zabpelyhet, zöldségeket eszik, attól még ugyanúgy elhízhat, ha többet eszik, mint amennyire szüksége van.

Konklúzió: Nincsenek „jó” és „rossz” kaják. Fő a változatosság, a középút megtalálása mindenben. És az egyéni különbségek valamint a szervezet igényeinek felismerése.
 

Remélem sok hasznos információval szolgáltam, kérdéseket várom a kommentek formájában.


1 Jeanet Ingwersen, Margaret Anna Defeyter, David O. Kennedy, Keith A. Wesnes, Andrew B. Scholey in Appetite. 2007 Jul;49(1):240-4. Epub 2007 Jan 16.

2 Heather J. Leidy, Cheryl L.H. Armstrong, Minghua Tang, Richard D. Mattes and Wayne W. Campbell in Obesity (2010) 18 9, 1725–1732. doi:10.1038/oby.2010.45

Vissza
reureuiy

2016-12-16 13:42

Hello! ceefdee interesting ceefdee site! I'm really like it! Very, very ceefdee good!

 

etttooei

2016-12-16 13:42

Very nice site! cheap viagra

 

ryyrtyio

2016-12-16 13:42

Very nice site! [url=http://opxaiey.com/oyyvyxy/2.html]cheap cialis[/url]

 

ipowiwop

2016-12-16 13:42

Very nice site! cheap cialis http://opxaiey.com/oyyvyxy/4.html

 

ptoteeur

2016-12-16 13:42

Very nice site!

 

ptoteeur

2016-12-16 13:42

Very nice site! cheap viagra , cheap viagra , cheap viagra , cheap viagra , cheap viagra ,

 




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter