» Blog » Quinoa, a kiváló köret
Quinoa, a kiváló köret

2011-10-06 19:00:00

Ha valaki szeret kísérletezni, akkor mindenképp vegye hozzá arzenáljához köretként a magas fehérjetartalmú quinoát. Az inkák kedvenc eledele volt. Miért is? Kiderül a cikkből...

Sokan hangoztatják mostanában, hogy a gabonafélék, mint a búza és kukorica milyen ártalmasak lehetnek. Erre még ott van a sok emberben élő szénhidrát-félelem is. Mintha lennénk „rossz” féle ételek. Nyilvánvalóan abból ered az elhízás, ha valaki többet eszik, mint amennyire szüksége van és nem abból, hogy „rossz” szénhidrátforrásokból táplálkozik.

Ám aki szeret kísérletezni, annak itt egy nagyon jó lehetőség, hogy megismerjen egy új táplálékot: a quinoát!

Mi az a quinoa?

A quinoa (’kinoa’) az inkáktól és olyan őslakos dél-amerkai régiókból származik, mint Peru,Chile, vagy Bolívia. Ezeken a helyeken igen elterjedt volt, mondhatni mindennapi étrendjük része. Az inkák annyira kedvelték, hogy szent magként kezelték. De persze jöttek a spanyol hóditok és arra kényszerítették a lakosokat, hogy inkább kukoricát termesszenek, a quinoát pedig nagyrészt kiirtották.

Aztán pár amerikai újra elkezdte termelni és manapság a búzafélék helyetti jobb alternatívaként tartják számon. Bár sokszor a quinoát is gabonafélének nevezik, ez nem teljesen helyes, mivel egy mag, és közelebb áll a spenóthoz vagy a céklához növénycsalád szempontjából. Ezek a kicsi, enyhén diós ízű magvak pedig tele vannak minden jóval!

Miért is jó nekünk?

Egy lassan lebomló szénhidrátforrás, sok rosttal, egy ideig jól lehet tőle lakni. Azonban fontosabb lehet, hogy tartalmaz mangánt, magnéziumot, kalciumot, rezet, vasat, E vitamint és néhány B vitamint (B6,B12)

Különleges az is benne, hogy minden esszenciális aminosavat tartalmaz fehérjéje, ellenben a legtöbb gabonafélével. Igen figyelemreméltó a lizin, cisztin és metionin szint benne. Éppen ezért például kiváló kiegészítője lehet a hüvelyes terméseknek, amik általában ezekben szegények (pl. quinoa chilis babbal.mmm…)

Gluténmentes, tehát allergiát sem válthat ki, sokféleképpen el lehet készíteni, mi kell még?

Ötletek, receptek főzési tippek

Megfőzve nagyon jó levesekbe, tölteni vele zöldségeket vagy húst. Körülbelül 15perc alatt el is készül.

A legtöbb ételnél lehet a rizset helyettesíteni vele (több fehérje és rost). Amit még érdemes lehet kipróbálni, hogy szárazon kicsit megpörköljük főzés előtt, hogy jobban kijöjjön a diós-mogyorós ízvilága.

Egy hideg saláta a kedvenc zöldségeiddel sem rossz ötlet. Nekem például nagyon bejön petrezselyemmel, fokhagymával, olíva olajjal, paradicsommal, vöröshagymával és cukkínivel összekeverve. Adj hozzá még egy kis citromlevet, sót, borsot és kész is egy nagyon finom fogás.

Ha inkább édesebbre vágynál, akkor pedig reggelire mondjuk zabpehely helyett. Csak megfőzve, összekeverve mézzel, gyümölcsökkel, magokkal, amit csak szeretsz. Esetleg még egy pár főtt tojás mellé és mindent megadsz a szervezetednek, amire szüksége van.

Minél tovább főzöd, annál jobban szétválik a magtól a külső része, puhább lesz és kevésbé jellegzetes az íze. Hamarabb megfő, ha előtte legalább 15-20percre beáztatod.

A quinoa jó!

Vissza

A bejegyzéshez nem irtak még megjegyzést!




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter