» Blog » Mondj "NEM"-et a kardióra!
Mondj "NEM"-et a kardióra!

2012-06-23 17:23:00

Rengeteg ember gondol egyből a futásra, ha fogyni szeretne. Mindenki fut, akkor biztos jó dolog lehet! Meg egyébként is a futók vékonyak nem? De biztos, hogy jól teszed, ha ezt a mozgásfajtát választod?

A cikkben szeretném megvizsgálni és összevetni a futás pozitív és negatív vonzatát és ezek
alapján következtetésre jutni egy ajánlás formájában. Lehet, hogy sok embert fel fog háborítani
a cikkem, de a kutatások és a tapasztalat az én véleményemet támasztják alá. Fogyásról fogok beszélni, hiszen a legtöbb ember ilyen céllal kezd edzeni. (Pedig az edzésnél sokkal fontosabb a táplálkozás ezen cél elérése érdekében, illetve én a futást nem tekintem edzésnek.)



A "kardio" tréningnek természetesen sok formája van, mint a futás, az úszás,
biciklizés, ellipszis-járó, stb. Mint a kifejezés sugallja, a kardiovaszkuláris, vagyis
a szív és érrendszer a fő célpontja, ami az állóképességért felelős aerob energiarendszer "mozgatórugója".
(Aerob: oxigén jelenlétében történő energiafelhasználás).

Célja általában, hogy a plusz mozgás során növelje az energiafelhasználást, erősítse a szívizmot, javítsa a vérkeringést, csökkentve a nyugalmi pulzust..

Igazából minden "kardió"-nak számít, amit egyszerre 30-40másodpercnél, vagy 12-15ismétlésnél tovább vagy képes csinálni egymást után, (bár ennél egy kicsit bonyolultabb.) Ezt csak azért tartottam fontosnak ideírni, hogy tudatában legyen mindenki annak: az
ilyen mozgásformákkal szinte csak az állóképességét fejleszti. Ami ugye nem egy látványos tulajdonság...

Egy fontos példát szeretnék kiemelni, ami hamar az emberek eszébe jut, ha
"kardió"-ról beszélünk: a futás.

Miért "jó" a futás?

- növeli az állóképességet
- jobb lesz az oxigénellátás (nő a vitálkapacitás)
- kimozdulsz és mozogsz
- ingyenes
- társsal együtt is végezhető
- elvileg alap szinten mindenki képes rá
- csökken a nyugalmi pulzus (RHR)
- egy idő után jó érzést és endorfintermelést vált ki ("futóöröm"-runner's high)

Tehát egy olyan ingyenes mozgásforma, amely növeli az állóképességet,
a szabadban, másokkal együtt is végezhető, csökkenti a pulzust, növeli a
tüdő oxigénfelvevő képességét és nem egy bonyolult dolog.

Főleg a jó idő beköszöntével nagyon sok futkározó egyént látni a
pályákon, utcákon. Persze, nagyon jó érzés lehet, hogy tettél magadért
valamit, egyre jobban megy, kellemesen leizzdtál... De ha megnézed közelről
a kocogó embereket, nem igazán boldog az arcuk.
És kevés embert ismerek,
aki tényleg szeret futni. De a nagy kérdés inkább az: szükség van-e rá?

Ha valaki csak szeretné tudni röviden a választ, akkor itt van: abszolút NEM szükséges
a kardio-edzés a fogyáshoz. Sőt.

Milyen sőt? Olvass tovább!

Tanítványaim egyikét se kértem eddig arra, hogy fusson (vagy bármilyen más kardió-tréninget végezzen), ha volt/van is ilyen, azért csinálja, mert élvezi, önként. Jó páran vannak, akik már 5, 10, 15, 20, 25kg-t adtak le anélkül, hogy valaha futottak volna, vagy bármilyen gépet használnának. Ha ilyen út létezik, akkor minek egy sokkal kevésbé élvezetesen járni?




Az árnyoldal

Mint mondtam, annak ellenére, hogy milyen közismert praktika a futás, igen kevesen
vannak, akik kitartanak mellette. Ám a legrosszabbat talán azok tesznek, akik elkezdik,
és még túlsúlyosak is
. Miért?

- a túlsúly teher minden egyes lépéssel, futáskor a testsúly többszöröse érkezik a
talajra, folyamatosan terhelve az ízületeket

- a rengeteg ismétlésből adódó stressz az amúgy is leterhelt ízületeket még
rosszabb állapotba teszi

- az elején még nehezebb lesz, mint egy normál súlyú embernél

- a szívet terheli a nagy súly mozgatása

Ezen kívül vannak egyéb tényezők, amik az energiabevitelre és az anyagcserére hatnak, minden emberenél (1):

1) Sokan többet esznek az állóképességi edzés hatására (főleg szénhidrátból)

2) Az alapanyagcsere csökken (-5-10%)

3) Sovány tömeg vesztése, ha nincs rezisztencia-edzés mellette (pl. izom leépül)

4) A kardióedzést végzők a nap többi részében kevesebbet mozognak

5) A szívizom a folyamatos, nagymértékű megerőltetéstől károsodik (2)

Ami tehát annyit jelent, hogy gyakran többet esznek, kevésbés izmosak (ez rossz dolog), csökkent alapanyagcseréjűek azok az emberek, akik csak állóképességi edzést végeznek rendszeresen, valamint, ha nagy intenzitással, gyakran űzik (pl. félmaratonok, maratonok), akkor még a szívizom sérülésének is fennáll a kockázata.

És még valami, a gépekkel kapcsolatban: szinte nulla a funkcionális átvivőképességük. Ez csupán annyit jelent, hogyha futópadon simán lefutsz 5km-t 20perc alatt 8km/h átlagsebességgel, akkor jó, ha ennek az eredménynek a 60%-át tudod teljesíeni kint a szabadban.  De egyébként is, nem tudom felfogni mi értelme van fizetni azért, hogy egy gépen mozoghass? Idő és pénzkidobás.

Arról pedig még szót sem ejtettem, hogy milyen következményei vannak a rossz cipőben, betonon való futásnak...



Remélem egyértelművé vált mindenki számára, hogy a kardióedzésnek vannak jótékony hatásai, ám a fogyáshoz nem szükséges, illetve a negatívumok számomra felülmúlják azt a kicsit, ami javulhat általa. Még mindig a táplálkozás a legfontosabb fogyás szempontjából.

Ha valaki direkt állóképességet szeretne fejleszteni, vagy egy olyan eseményre készül, ahol ez fontos elem (pl. triathlon, futás, stb.), akkor nyugodtan csinálja, Vagy, ha tényleg nagyon szereti. De ne mondja, hogy nem szóltam!

Röviden: mondj NEM-et a kardióra, és produktív, élvezetes rezisztenciaedzéssel helyettesítsd, ha szeretnél nagyobb, erősebb, gyorsabb, vékonyabb lenni wink

Egy következő cikkben kitérek arra, hogy mit tartok jobbnak, miért, illetve hogyan lehet az állóképességet is fejleszteni, futás nélkül.

Várom a kérdéseket, véleményeket!

(1) in: Obesity Reviews Vol. 13 Issue 6
(2) Potential adverse cardiovascular effects from excessive endurance exercise. [Journal Article]
Mayo Clin Proc 2012 Jun; 87(6):587-95.


Vissza
Morgós Futó

2013-05-17 09:44

Életemben nem hallottam még ekkora hülyeségről srácok... nem ártana tisztába lenni néhány alapfogalommal. A futás nem káros, ha megfelelően fogunk bele. Jó futócipó, kellő ruházat, MÉRTÉK és sportóra (pulzus, tempó mérése), megfelelő étkezés, rendszeresség, AKARAT.

Megnő az étvágy?
Ha elégetek 700-800 kalóriát akkor lecsúszhat egy proteinturmix, sőt kell is!

Anyagcsere csökken?
A legnagyobb blődség srácok, ezt ki találta ki?

Sovány tömeg vesztése?
Láttatok már profi versenyfutót, aki kövér volt? Ha igen mutassatok be neki.

A kardióedzést végzők a nap többi részében kevesebbet mozognak?
Alig várom hogy futhassak vagy tekerhessek újra, nemhogy kevesebbet mozogjak!

A szívizom a folyamatos, nagymértékű megerőltetéstől károsodik?
MÉRTÉK! Nem Ultrabalatonnal kell edzeni.

Az egész cikkel csak annyi bajom van, hogy biztos meggyőztetek vele pár embert hogy ne sportoljon... szégyelljétek magatokat.

 




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter