» Blog » Miben segíthet egy edző?
Miben segíthet egy edző?

2012-11-17 18:00:00

Miért lehet érdemes edzőt fogadnod? Ezt a kérdést taglalja a cikk, megvizsgálva az ideális esetet és útmutatást adva arra vonatkozólag, hogy TE dönthesd el, szükséged van-e szakértői segítségre.

Sokan úgy gondolják, hogy egy edző nagyon drága dolog és egyáltalán nem éri meg, pénzkidobás az egész, úgy is mindenre rá lehet keresni, megtanulni önállóan idővel.

Na de hogy tudná valaki, akinek abszolút semmilyen mozgáskultúrája, sportmúltja nincsen,
hogy mit csináljon egy edzőteremben vagy akár otthon?


Persze, ott van az internet. A hihetelen mennyiségű, egymásnak igen ellentmondó
praktikák tárháza
. Egy cél felé több út is vezet, ez remélem nyilvánvaló. Nincs olyan,
hogy tökéletes edzésterv vagy módszer. Viszont valahol el kell kezdeni. És ebben
nagy segítséget adhat egy jó edző.

Rendszerezném gondolataimat az oldal alcíme alapján:

                                             Edzés


http://www.directlyfitness.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/07/Deadlift-traditional.jpg


Gondolom ez elég egyértemű. Egy jó edző megfelelő tapasztalattal és technikai tudással rendelkezik.Nemcsak hogy be tudja mutatni helyesen a gyakorlatokat, hanem arra is figyel, hogy TE jól csináld és a NEKED megfelelő variáció használd. Tehát hogyan dolgozz a gyengeségeiden
annak érdekében, hogy még erősebb légy.


Az alapokat (leginkább elemelés, fekve nyomás, guggolás, evezés, fej felé nyomás, olimpiai gyakorlatok) akár évekbe is telhet tökéletesíteni, de ha már az elején van, aki megmondja hogyan kezdj hozzá, akkor elkerülheted a sérüléseket és jó ideig nem fogsz megállni a fejlődésben.

Úgy gondolom, hogy minden edzésterv alapja a felmérés. Először is lényeges az erő és
állóképesség, de nem elhanyagolható a mobilitás és flexibilitás sem. Ez mind része egy
program kidolgozásának. Tehát ismét egy segítség- megtervezi neked valaki, hogy pontosan
mit csinálj, a te céljaidhoz és igényeidhez szabva (gyakorlatok, szettek, ismétlésszám, tempó, pihenőidő, periodizáció, intenzitás, nehézség)


Ha valakinek pedig sérülése van, akkor megtanulhatja hogyan dolgozzon mellette. Az egyik
leggyakoribb a könyök és vállprobléma, ami pár trükkel (rúd eresztése, könyök és csuklópozíció)
gyorsan és egyszerűen megoldható sok esetben. Természetesen a legideálisabb, ha sosem sérülsz le.

  Táplálkozás


http://milwaukee.uwex.edu/files/2010/07/nutrition.jpg

Nagyon röviden összefoglalva: megtudhatod, hogy mi miért történik a testedben és szert tehesz
olyan tudásra, mellyel életed végéig el tudsz érni hosszantartó változást. Megtanulod, hogy mennyit egyél ha fogyás, megtartás vagy izomtömeg és erőnövelés a célod. Ez igaz a
fehérjebevitelre is, és a széhidrátra, zsírra.


Milyen táplálékkiegészítőknek van értelme és milyeneknek nincs? Szintén spórolhatsz ezzel
rengeteget. Valamint példát kaphatsz étkezésre, akár egy konkrét hetet, olyan ételekből
összeállítva, amiket szeretsz.

Úgy vallom, hogy a táplálkozás tipikusan olyan téma, amivel kapcsolatban minél egyszerűbben,
rendszerezetten érdemes átadni a SZÜKSÉGES mennyiségű tudást. HIába vagy te hormonszakértő vagy bejegyzett dietetikus, ha úgy túlbonyolítod a dolgokat, hogy a kliensednek
megfájdul a feje a sok felesleges szabálytól, amit be kell tartania, akkor abban mi a segítség?

 

      Gondolkodásmód


http://mtaram.com/blog/wp-content/uploads/2010/01/iStockMotivation.jpg

Talán ez a legfontosabb pont. Miről szól az edzés, miért csinálod? Hogyan tartsd fent a
motivációt? Mennyi ideig van szükséged tanácsadásra? Ezen kérdések megválaszolása mind
egy edző feladata is.


Összességében úgy gondolom, hogy egy megfelelő edző kellőképp erős és tapasztalt, pszichológiai tudással is rendelkezik, jól kijön veled, képben van a táplálkozás és motiváció
terén és élő példája annak, amit tanít. Én is ezeknek próbálok megfeleni.

Egyéb


Ide gondoltam minden más írni, ami semmivel nem kevésbé fontos, csak
nem illeszhető be egyik pont alá sem egyértelműen.

Aki okos, az edzőt fogad, nekem ez a véleményem.
Miért?

Mert ez magadra szánt idő, amikor csak magaddal kell foglalkoznod, ilyenre pedig
hatalmas szükség van a rengeteg napi teendő, nagy rohanás mellett.

És mert lerövidíti a tanulási útvonalat. Az idő a legnagyobb kincs, mindenki számára.
Márpedig ha te nem edző vagy, és nem azzal akarod tölteni a következő
2-3 éved, hogy szerzel egy alaptudást és gyakorlatot, rengeteg cikket olvasol,
kiszűröd a hamis információt és marketinget, kísérletezel különböző
edzéstechnikai és diétás módszerekkel, akkor igencsak megéri.

Amibe anyagi javakat ÉS időt invesztálunk, azt nagyobb eséllyes vesszük komolyan,
és már ez is egy kvázi-külső motiváció lehet az erős belső késztetés mellett,
hogy változtass a testeden és egészségeden.

Amúgy egy jó edző tud természetesen
motiválni is, valamint tartani magad a céljaidhoz. Be kell számolnod hogy haladsz,
van, aki felelőssé tesz a tetteidért, ki vannak tűzve határidők, mindjárt nagyobb a nyomás,
de a sikerélmény is a győzelemkor.


Továbbá a javítás is egy nagyon lényeges elem lehet, hiszen előfordulhat, hogy komoly
sportmúlttal rendelkezel, de nem vagy annyira otthon a táplálkozásban. Vagy találkozol
egy gyakorlattal, ami nagyobb súllyal fájdalmat okoz neked. Pár technikajavító alkalom,
konzultáció az adott témában ismét előremozdíthat. Ne kövesd el az alaphibákat

Összegzés


Edzés, Táplálkozás, Gondolkodásmód (helyes hozzáállás) és a tanulási út lerövidülése.
Ezek a fő indokok, amiért érdemes egy szakértőt fogadnod magadhoz. Aki ügyes, előbb-utóbb
úgy is fogja magától fejleszteni, elvégezni a dolgokat. Nem arra kell gondolni, hogy életed végéig
mindenáron ott kell valakinek állnia melletted. Hanem, hogyha elakadtál vagy most kezded, akkor csináld jól! Tanulj az edződ hülyeségéiből, eredményeiből, használd fel, amire szükséged lehet,
és vesd el, ami haszontalan.

Nyilván nincs tökéletes edző, sem olyan, aki mindent tud, de ha találsz egy embert, aki tud
téged motiválni és számodra megfelelő eredményeket érsz el a segítségével, akkor csak nem
jársz olyan rosszul, ha befektetsz MAGADBA.

Vissza

A bejegyzéshez nem irtak még megjegyzést!




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter