» Blog » Kárelhárítás
Kárelhárítás

2012-05-22 11:00:00

Nem azzal van a gond, ha valaki néha túlzásokba esik a finomságok terén... Hanem azzal, ha utána nem tesz semmit kompenzálásképpen. Mit tégy ha úgy érzed, többet ettél, mint tervezted?

Húsvét, Karácsony, születésnap, névnap, nőnap, meccs, lánybúcsú. Mindegy. A közös ezekben, hogy legtöbbjük hatalmas zabálásokkal jár. Ezeket szociális étkezéseknek vagy étkezési eseményeknek nevezem.

Gondoljunk bele, hogy minden hónapban van mondjuk két ilyen. És te ott vagy. És fogyasztasz rendesen. Ha semmit nem teszel annak érdekében, hogy ezt kompenzáld, akkor ne csodálkozz, ha év végén legalább 4-5kg-val többet mutat a mérleg.

Fontos leszögeznem, hogy abszolút semmi gond nincs az ilyen összejövetelekkel. Sőt! Együtt lehetünk azokkal, akik kedvesek nekünk és bőségesen betermelhetünk a kedvenc ételeinkből. Nem kell ettől félni., csak lehetőleg okosan kell csinálni, vagyis meg kell tenni a megfelelő előkészületeket. Amennyiben pedig ez nem sikerül, jöhet a kárelhárítás.Ez a cikk segíthet újra megtalálni az egyensúlyt.



Mint már mondtam, a ROSSZ ÉTKEZÉSI SZOKÁSOKAT LEHETETLEN TÚLEDZENI! Vagyis eléggé megbukik az a mentalitás, hogy "majd ledolgozom". De ha teheted, vesd be ezeket a nagyon egyszerű. ám mégis hatásos stratégiákat egy étkezési esemény ELŐTT:

- Tarts evésszünetet (mondjuk 16 vagy 24 óra az étkezés előtt, amelyben nem viszel be energiát).
Ezután nem csupán jobban fogja tudni feldolgozni a szervezeted az ételt, hanem még egy 1200-2000kcal-nyi többletlehetőséget is biztosítasz magadnak.(testmagasságtól függően persze).

- Ha eszel előtte, akkor az főleg sovány fehérje és magas rosttartalmú étel legyen. Mondjuk csirkemell, vagy tonhal, párolt/grill zöldségekkel. Az eseménykor lesz hely a szénhidrátoknak.

- Eddz az esemény előtt. Szintén a nutriens-particionálás( tápanyag-feldolgozás) miatt lehet jó ötlet, hogy kimeríted az izmaidat (glikogén-szintjén), majd pótlod a lakoma alkalmával a tápanyagokat.



Amennyiben ezekre nincs lehetőség, vagy nem voltál elég tudatos a felkészüléshez, a következőket ajánlom UTÓLAG:

- Ne rágódj a múlton. Úgy sem tudod megváltoztatni, amennyit ettél, felesleges rosszul érezned magad miatta. Inkább gondolj a jövőre, arra, hogy picit kikapcsolódtál, és hogy a következő órákban, napokban ismét a céljaid felé törsz.

- Foglald el magad és tarts evésszünetet.Igen, ez a taktika nem csak a nagy étkezés előtt, hanem utána is helytálló. Mivel rengeteg hormon (például a leptin) visszaáll a normál mértékre, vagy még felé, hatásosan élvezheted egy átmeneti böjt áldásos hatásait, hiszen kevésbé leszel éhes, az alapanyagcseréd pedig megemelkedik az előző napi kajamennyiség miatt, ha nem viszel be több energiát.

- Mindig legyen terved, hogy visszatérhess a kitűzött cél felé vezető útra. Készülj az ilyen szituációkra, és ha sikeresen megoldottad őket, akkor a feladatod csak az, hogy reflektálj a történtekre és erőt meríts  a korábbi győzelmekből.

- Nem gond nem "tökéletes"-nek lenni. Persze, hogy nem. A tökéletesség túl sok stresszel jár. Te döntöd el, mit eszel, és mennyit. Nincs olyan, hogy "jó" és "rossz" kaja, minden relatív, és az összmennyiség számít a legtöbbet. Igen, az egyes tápanyagok és minőségük más hatással vannak a szervezetre, de ha az étkezésednek része a hús, zöldség, gyümölcs, tejtermék, magok és mellé még jön desszert, nassolás is, annak megfelelően, hogy milyen céljaid vannak, és hogyan tudod ezeket beosztani. bármi belefér.

- Azt, hogy mennyi zsír van rajtad, a szokásaid határozzák meg,nem pedig a néhai lakomák.
Vagyis: ha egész héten tartottad magad a megszokott étkezésekhez, esetleg még egy kicsit kevesebbet is ettél, mint szoktál, abszolút semmi gond nem lesz abból, ha egy nap többet eszel. Egyébként is, 1kg zsír 7500kcal körülbelül. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos nőnek (165 cm, BMR:~1250kcal) 8750kcal-nyit kellene megenni egy nap alatt ahhoz, hogy 1kg-t hízzon (ez hihetetlen mennyiség, evőbajnoksági adag). Férfiaknál ez még több (~ 9200kcal).Vagyis ne tévesszen meg a mérleg, egy kiadós lakoma után "felszedett kilók" többsége valószínüleg csak víz. Nem csak a súly számít! (Hanem mi?)

- Igyál. Sokat. Vizet. Emberek gyakran tapasztalnak egy jó vacsora vagy ebéd után jelentős vizesedést. Furcsának tűnhet, de ennek megszüntetésében is sokat segíthet az ivás, hiszen minél több folyadékot viszünk be, annál hamarabb megszünik a vizesedés (ennek hormonális okai  is vannak). 1g szénhidrát 3-4g vizet köt meg a szervezetben, tehát nem kell csodálkozni, ha 250g szénhidrát elfogyasztása után (mondjuk 2 nagy szelet torta) 1kg-val nehezebb vagy másnap. Segít a sok zöldség, hús, folyadékbevitel. Legalább 3-4l aznap (Minek?)

Remélem tudtam segíteni, hogy bűntudat nélkül tudjátok élvezni az ilyen alkalmakat! A lényeg az, hogy egyrészt egy nap nem a világ vége, másrészt bármikor lehetőség van a kompenzációra és a jó útra való visszatérésre. Az evés szeretete ösztönös, természetes öröm, és ha stresszel, bűntudattal társul, abból semmi jó nem származhat!

Vissza
@@@

2012-05-23 10:52

szuper cikk!

 




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter