» Blog » ÉletFormáló Alapelvek
ÉletFormáló Alapelvek

2012-09-23 10:19:00

Kezdenek érlelődni bennem az alapok. Szeretném pontosítani az eddig leírt dolgokat és nagyobb belátást engedni abba, amit képviselek. Nekem a Te sikered a legfontosabb.

Rég volt, hogy írtam az oldalra. Sok minden történt, de visszatértem, újult erővel.
Szeretném, ha nem lennének titkot közöttünk és nyíltan kimondanánk, amit gondolunk.

Akkor talán kezdjük is az 5 alapelvemmel. Idővel ezek egy külön menüpontban is benne lesznek, visszalinkelve majd ehhez a cikkhez. Melyik mit jelent és miért gondolom, hogy fontosak.
A sorrend is lényeges, megpróbálom mindet megközelíteni különböző nézőpontokból.

ÉletFormáló Alapelvek

1. Éld az életet teljességében!

2. Ne aggódj az apró dolgok miatt.

3. Tudd, mennyit eszel!

4. Tarts evésszünetet.

5. Ne félj keményen edzeni!


Akkor kezdjük egy kis kitérővel, ami nagyjából össze is foglalja az álláspontom.
Szerintem az egészséges életmód nem az áldozatokról és a tökéletességről szól.

Nagyon nem.

Inkább arról, hogy miként élvezd az életed minimális stresszhatással, nyugalomban,
azt csinálva amit szeretsz és minél több lehetőséggel. Számomra az nem egészséges,
ha azon kell aggódnod, hogy mit ehetsz vagy mit nem, hány óra kardió volt már meg a
héten, mennyit változott napról napra a súlyod és mennyire fáj már megint a vállad a sok
fekve nyomástól.
Attól, hogy heti 2-3x edzel és mellette egész nap csak ülsz, görcsölsz a
dolgokon a további időben még nem folytatsz egészséges életmódot.

Szeretném kicsit erősebbre venni az üzeneteket, amit közvetítek felétek, mégha ezzel sokan
nem is értenek majd egyet. Nem kötelező az oldalt olvasni. Viszont amennyiben valaki nyitott,
és hajlandó más véleményt is meghallgatni az Edzésről, Táplálkozásról és Gondolkodásmódról,
annak én csak örülök :)

Mit jelentenek ezek az alapelvek?

1. Éld az életet teljességében

Akkor tudod az Életet teljességében élni, ha élvezni tudod a pillanatot, nem félsz
magad adni, vannak céljaid és küzdesz értük! Jó hallani, hogy energikusan kel fel
valaki, látszik rajta, hogy kedve van élni. És ezt el is lehet élni, kevesebb idő alatt, mint
gondolnád.

A legizgalmasabb dolgok a komfortzónádon kívül történnek. Bizony. Amikor érzed, hogy élsz.
Amikor küzdened kell valamiért. Vagy egy új dologba fogsz bele. Biztosan mindenkinek van
ilyen élménye. Gyorsabban ver a szíved, alig várod, hogy túllegyél rajta. Valahogy félsz, de
nagyon kíváncsi is vagy. Le tudod győzni magad? Meg tudod csinálni? Naná, hogy meg tudod!

Lehet szó az első csókról, vagy amikor 150kg-t életedben először emelsz fel, vagy a
kedvenc videójátékodban legyőződ a főellenséget. Ha csak egy kis időre 100%-ot
tudsz adni valamibe, csodálatos dolgokra lehetsz képes. Az érzés, ami pedig utána
következik, a büszkeség, hogy elértél valamit: megfizethetetlen.

Állíts fel egy célt és dolgozz érte! Én szeretnék 100.000 embernek segíteni az életét átformálni.
Jelenleg 100-nál tartok. Igen, elég messze vagyok tőle, de nem hagyom, hogy bárki és bármi
is az utamba álljon! Néha megtorpanok, hónapokig mintha egy helyben lennék, de új erőt veszek
idővel. Minden emberben ott van a lehetőség, hogy valami nagyot alkosson, önmagához képest.

Számomra ezt jelenti, hogy az életet teljességében éld. Hozni kell áldozatokat, de csak Te döntöd el, hogy mit akarsz! Legalábbis gondolkodásmód oldalról. Már napi 30percet ha szánsz magadra, rengetedet javulhat a helyzet egészség terén (Mit csináljak?).



Táplálkozás terén természetesen a szabadságot jelenti. Azt, hogy teljesen rendben van, hogy néha pizzát, csokit, jégkrémet eszel. Miért lenne gond vele? Nem a tökéletességre kell törekedni, hanem a fejlődésre. És attól, hogy megteheted, hogy bármit eszel még nem azt jelenti, hogy minden nap chipset és sütit kell csak enned. Nem lenne túl jó ötlet. Fő a változatosság és hogy azt egyél, amit szeretsz.

Ami pedig az edzést illeti, ha valami fáj, ne csináld. De legalább tegyél lépéseket arra, hogy ha lehet, javítsd meg. Ha valakinek 15-20évesen gond van az ízületeivel, mi lesz később? Teljes élet az, amiben nem tudsz játszani a gyerekeiddel, nincs lehetőséged szabadon mozogni? Szeritem nem éri meg.

2. Ne aggódj az apró dolgok miatt.

Változtass azon, amin tudsz, és ne aggódj olyan dolgok miatt, amiket nem tudsz változtatni. Valami ilyesmit írtam az oldal aljára is, a nagy narancssárga részbe. És így is gondolom. Ha valaki vagy valami bosszant, sokszor figyelmen kívül lehet hagyni. Ne vedd magad körbe negatív emberekkel és gondolatokkal. Hogyan csökkentsd a stresszt?

A munkahelyen is lehet változtatni. A testeden is (hamarabb, mint gondolnád- 12 hét nagyon sok mindenre elég). És az evésen is. Lehet, hogy nem tudsz változtatni sokat azon, hogy mit eszel (pl. otthon élsz, vagy munkahelyen kell enned, stb.) viszont azon, hogy mennyit eszel, igen! Ez csak rajtad áll. Fontos cél lehet az is, hogy mennyit iszol!

http://wdfyfe.files.wordpress.com/2012/07/puzzle11.jpg

És az, hogy nincs időd edzeni? Jó vicc! Ha van időd tévét nézni, facebookozni, akkor van időd edzeni is! Nem kell feltétlenül maratoni 1,5h tréningekre gondolni. Ha időbeosztásod úgy teszi lehetővé, akkor heti 4-5x 15perc is nagyon jótékony. Heti 3x45perc pedig még inkább. Egyébként kicsi, apró változtatások is összeadódnak könnyen. A legfontosabb az, hogy csináld folyamatosan és találj rá időt (fontos-e mikor edzel?)

Természetesen itt is, mindig a nagy képet vedd figyelembe. 5 percet késel valahonnan, és? Odaértél, ez e lényeg. 200kcal-lal többet ettél egy nap, mint tervezted? Na és akkor, az egész
hétre vonatkozóan még teljesen jó vagy! Egyik edzésen 1 szettel kevesebbet csináltál valamiből?
Szörnyú! Most elrontottad az előző 12 hetet is, amikor mindenből mindent megcsináltál.

Érthető? Remélem.

3. Tudd, mennyit eszel.

Ennél nem sok fontosabb készség van szerintem. Ahogy egy tanárom, Brad Pilon (akinek a könyvét fordítom éppen) mondja: a tested olyan, mint egy bankszámla. Van egy bizonyos összeg, amit napi/heti/havi vonatkozásban elkölthetsz. Ez az alapanyagcseréd (ami függ a nemtől, kortól, fizikai felépítéstől, aktivitástól- NEM szükséges mindenkinek napi 2000kcal, valakinek több, valakinek kevesebb).

Tegyük fel, hogy 1600kcal a napi adag. Csak egy szám. Ez azt jelenti, hogy amennyiben egy hét során 11.200kcal körül eszel, sehova nem fogsz mozdulni testtömegben. Ha ennél többet eszel (többet költesz a számládról) akkor hízni fogsz (tartozást halmozol fel). Ha kevesebbet, akkor pedig fogyni fogsz (törlesztesz a tartozásból). Ezért a fogyás olyan, mint a tartozás. Valamikor felhalmoztad, valamikor pedig le is kell dolgoznod. Segíthet, ha kevesebbet eszel (ez a legfontosabb) és az is, ha többet mozogsz, nyilván.

http://blindgossip.com/wp-content/uploads/2012/04/plate-of-food.jpg

Ha megszerzed a képességet, hogy kontrollálni tudd mennyit eszel, akkor idővel nem is kell annyira odafigyelned rá. A gyomrodban fogod érezni, hogy mikor elég, és ránézésre megmondod, hogy nagyjából mi mennyi. Elég király dolog. Főleg, mikor elmész enni családdal, barátokkal és
csak néznek, hogy vagy az, aki milyen sokat eszik és mégis jól néz ki. Ha pedig kicsit túl sokra sikerült, egy alkalom nem a világ vége.

Természetesen az edzés itt is sokat számít, hiszen jobban fogod feldolgozni a bevitt tápanyagokat az izomzat révén megnövekedett inzulinérzékenység miatt, főleg edzés utáni periódusban (~24h).

Nézzétek meg mi mit eszünk, így is lehet csinálni.

4. Tarts evésszünetet.

Egyértelműen az eddigi munkám során leginkább bevált módszer az evésszünet (átmeneti böjtölés). Nem mindenkinek való, de legalább kipróbálás szintjén ajánlom.

Legegyszerűbben megfogalmazba az evésszünet olyan (az én használatomban 14-36órás) periódus, amikor az energiabevitel 0kcal és ez akaratlagosan, kontrollálva történik. A hossza és gyakoriság függ tőbb tényezőtől, mint: nem kor, kiindulópont, célok pl.

Külön postot szentelek majd a különböző variációk elemzésének és saját tapasztalataimnak. De előzetesen annyit, hogy számomra életmentő hatású volt a felfedezés 2009ben. Mások is vannak vele így.

http://www.lose-weight-feel-great.com/wp-content/uploads/2010/05/water_glass.jpg

Hogy miért jó?

Megtanít arra újra, hogy teljesen normális néha nem enni. Igen, ez egy természetes körforgás része, amit mára nemhogy elfelejtettünk, hanem köszönhetően a média és sok "fitnesz-guru" hatására szabályszerűen félünk attól, ha nincs tele a gyomrunk. Azért van még más élvezet is az életben az evésen kívül. Egyébként megsúgom, hogy az evésszünet hatására az ételek ízét jobban lehet érzékelni ezért csak még királyabb utána elkezdeni étkezni.

Fontos megjegyezni, hogy egészséges emberek semmilyen negatív hatást nem fognak észleni egy evésszünetes periódus során és 2-3 hét alatt teljesen hozzá lehet szokni. A jótékony hatások közül pedig igen kiemelkedő az étvágykontroll, jobb mentális teljesítmény, nagyobb koncentráció erőedzés során, megnövekedett növekedési hormon szint és lipolízis (zsírbontás).

Nem a Szent Grálról van szó, de számomra igen meggyőzőek az eredmények és a kutatások.

5. Ne félj keményen edzeni!

Túl sok az olyan ember, aki azért jár konditerembe, hogy azt mondhassa oda jár. Szocializál, olvasgat, telefonozik, huzogatja a súlyokat a gépeken. Tulajdonképp azért fizet, hogy az idejét más könyezetben tölthesse, de semmi hasznosat nem csinál. A másik véglet pedig aki kinyírja magát és az izzadtságban és hányásban fetreng, hősködve ezzel vagy épp reggetve a következő edzéstől. Egy alkalomnak nem arról kell szólnia, hogy meghalj, viszont kellően intenzívnek és kihívásnak kell lennie.

Sajnos vannak olyanok is, akik nagyon szeretnének változni, de olyan felesleges dolgokat csinálnak, hogy idővel eredmények hiányában elvész a motiváció és abba hagyják. Ne kövesd el az alaphibákat és koncentrálj az alapokra, értelmes kiegészítő dolgokra.

http://dailyhealthmantra.com/wp-content/uploads/2012/09/Hard-Core-Workout.jpg?84cd58

Hol vannak az Aranykor edzőtermei? Ahova azért mentek az emberek, hogy nagyobbak, gyorsabbak, erősebbek legyenek? Ahol elértek eredményeket és motiválták egymást. Ahol nem Justin Bieber ment "hangulatfokozóként", hanem rendes, tempós zene. Nekem egy ilyen hely létrehozása az álmom. És meg is fogom csinálni.

Az, hogy egy edzés kemény relatív. MIndenkinek saját magával kell küzdenie. Viszont, ha 30-45percig nem tudsz 100%-ot adni, akkor inkább bele se kezdj. Ez magadra szánt idő. Csak te vagy és a gyakorlat. Ne félj attól, hogy bajod esik, ha elsajátítottad a jó technikát. Attól se, hogyha nem 2kg-s rózsszín súlyzókkal dolgozol, akkor 2 hét múlva nagyobb leszel a fiú barátaidnál. Ez nem így működik.

Összességében ne arra figyelj, hogy ki mit gondol rólad és hogy milyen vagy másokhoz képest. Támadd az edzéseket intenzitással, tarts ki (jó test nem 1hét alatt épül) amikor csak lehet dönts rekordokat. Egy jó tréning a testet ÉS a szellemet is erősíti.

Az egyetlen ember aki megállíthat téged, az TE vagy.

És persze fontos pont, hogy lehetőleg hasznos dolgokba fektesd az időd.

Összefoglalás

Nagyjából ennyit akartam, de elképzelhető, hogy még fogok hozzáadni ehhez az irományhoz. A TE tested, a TE felelősséged. Remélem tudtam segíteni, és értitek, hogy számomra az egészséges életmód és szabad, magabiztos életet jelent, ahol ismered a határaidat de feszegeted őket is ahol lehet, csökkented a rád nehezülő külső vagy belső nyomást. Harmóniában vagy a testeddel és minden kihívás elé bátran állsz, nem megfutamodva az újtól és ismeretlentől mint a többi ember.

Mik a gondolataitok, van amivel azonosulni tudtok vagy nem értetek egyet? Kíváncsi vagyok!


Vissza
Dorkutya

2016-11-01 18:03

paci :)

 

Dávid

2013-03-15 09:43

Kedves Szarka, Köszönöm, hogy segjthettem neked, sok sikert kivánok a céljaid eléréséhez :)

 

Szarka

2013-03-06 21:43

Kedves Dávid!

Szeretném megköszönni ezt a sok jó gondolatot, tanácsot, és már a mai nap elkezdtem beépíteni a saját szemléletmódomba! Úgy érzem, van új értelme a napjaimnak! Azt hiszem ezt nagyon sokunknak el kellene olvasnia akár minden nap. Koszönöm!

 




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter