» Blog » Edzés & Tápálkozás
Edzés & Tápálkozás

2011-10-21 18:00:00

Mi köze van az edzésnek a táplálkozáshoz? Sokan nem gondolnak bele ebbe a fontos kérdésbe. Mint tudjátok, a rossz étkezési szokásokat lehetetlen túledzeni, de...

Annyi féle különböző teória és ajánlás van, arra vonatkozólag, hogy mit "kellene" tennünk annak érdekében, hogy tovább fokozzuk az edzésünk eredményességét. Fehérjeturmix edzés előtt, ilyen aminosav közben, olyan vitamin utána, ki tudja ezeket követni ?! És ami még fontosabb, mi az aminek tényleg van is értelme? Szerintem az ember könnyen elvész ebben a káoszban. Na lássuk csak, mi az ami számít:

*Aki arról szeretne olvasni, hogy milyen táplálékkiegészítőknek van értelme és melyeknek nincs, egy kicsit még várnia kell, mert az egy következő cikk témája :) Akit érdekel, hogyan juthat lendülethez a céljai elérésében, az olvasson tovább*

Vannak edzés előtt, után, illetve közben betartandó "szabályok". Rengetegen kutatták, hogy milyen hormonokat kell befolyásolni a jobb eredmények érdekében, milyen tápanyagoknak milyen hatása van a szervezetre, stb. Ám nagyon kevés van ezek közül, amit valódi, normális kísérletekkel is bizonyítani tudtak. A legtöbb csak áltudományos feltételezés, és semmi haszna nincs a valós életben, vagy csak nagyon speciális helyzetekben, nagyon speciális eszközökkel nagyon speciális populációra értelmezhető (pl. szupermodern mérőeszközök kellettek a kimutatásához és méréséhez, profi sportolóknál hasznosnak bizonyosult, ilyesmikre gondolok.). Egyél sok fehérjét, mert az jó, vedd be a multivitaminod, mert attól leszel szép és egészséges. A lista szinte végtelen...



A tények: valószínűleg soha nem fogod megtapasztalni vagy érezni ezeket a változásokat a mindennapi életedben, még akkor sem, ha tényleg MINDENRE odafigyelsz. Bizony. A táplálékkiegészítő ipar hatalmasra nőtte kis magát. és nagyon ügyes marketinggel foglalkozó embereik vannak. Még olyanok is, akik tudtukon kívül teszik ezt (öltözőkben, konditeremben "gyúrósoktól" mennyi mindent hall az ember :) Azért persze ott van a placebo-effektus, mint egy tényező. Másik téma.

Az én véleményem az, hogy az igazi hatása az edzésnek a táplálkozásra (és fordítva) a szokás hatalma, valamint a felelősségérzet kialakulása.

Tehát: van egy 'szertartásod', amit megszoktál, és sokkal könnyebb mondjuk betartanod a NEKED megfelelő dolgokat azokon a napokon, mikor edzel, mert van egy napirended, és nem szeretnéd elrontani.

Edzel, jól érzed magad az edzéstől, és már csak attól is, hogy tettél valamit a testedért (a lelkedért is), és ez szépen összeadódik, lendületet vesz a napod, és minden jól megy.

Érzed a felelősséget, és örülsz, hogy jó irányba haladsz a céljaid felé. Ez a csodálatos és felemelő érzés pedig lehetővé teszi, hogy ne egyél a tervezettnél többet. És ezek a kis dolgok hosszútávon nagyon sokat jelentenek. Gondolj csak bele, király a közérzeted, tudod, hogy bármire képes vagy, és nem tömsz magadba egy egész pizzát, hanem csak a felét eszed meg, vagy választasz valami mást, kevesebb energiatartalmút.A felfogás nagyon egyszerű: nem akarod 'elrontani' az edzést azzal, hogy túl sokat eszel, és nem fogsz tudni teljesíteni, jobban megválogatod, hogy mi az ami a céljaid irányába visz és mi az, ami eltávolít tőle.



Ezzel szemben a pihenőnapokon sokkal könnyebb elengedni magadat, és a csábításoknak nem ellenállni. Vagy egyszerűen csak kihagyod az edzést, és máris úgy érzed, hogy el van rontva a napod, és erre csak egy doboz jégkrém lehet a gyógyír.

Bár a rossz étkezési szokásokat lehetetlen túledzeni, mégis a mozgást kiválóan lehet használni a jó szokások beépítésére, megtartására.

Sok ember tényleg annyira lusta, mozgásszegény életmódot él, hogy nem kell csodálkozni, ha semmihez nem tudják tartani magukat. Pedig mozogni jó! Erre lettünk teremtve. A test tiltakozik a tétlenség ellen, csak vannak, akik ezt a szükségletet már annyira elnyomják, hogy úgy érzik, lehet mozgás nélkül is teljes életet élni. Én másképp gondolom... Már akár egy fél órás séta is nagyon sokat adhat ahhoz a bizonyos lendülethez, ami kell a célok eléréséhez.Minden kezdet nehéz, de megéri küzdeni! Hosszútávban kell gondolkodni :)

Várom a reakciókat!

Vissza

A bejegyzéshez nem irtak még megjegyzést!




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter