» Blog » Az alattomos alkohol
Az alattomos alkohol

2011-09-30 13:59:00

Az alkoholfogyasztásnak vannak következményei. Na de milyen hatással van a teljesítményre, az izomépítésre? Ilyen dolgokra az választ ez a cikk.

Akármi is legyen a célod a fitnesszel kapcsolatosan (nagyobb izomtömeg, zsírégetés, erő növelése, gyorsaság, stb.) jóformán megálljt parancsolsz a menetnek, amit elkezdtél. Amint az alkohol a májba jut, egy acetát nevű melléktermék keletkezik a szervezetedben. Az acetát lelassítja a zsírégetést és negatívan befolyásolja az anyagcserédet,8 amíg le nem bomlik. Nagy dózisú alkohol fogyasztásakor a máj elkezdi az alkoholt acetáttá bontani és bármilyen vitamin vagy ásványi anyag feldolgozása helyett a méregtelenítésre helyeződik a hangsúly. Az alkohol a szervezet számára szénhidrát, egy grammja 7kcal energiát ad. Hogy optimális eredményeket érjük el növekedés és zsírégetés terén a hormonháztartásnak egyensúlyban kell lennie, hiszen ez a rendszer finom, egymást segítő folyamatok összessége. Alkohol hatására csökken a tesztoszteron 1 és növekszik az ösztrogén-szint… ez nem éppen az a fajta egyensúly, amire törekedni kell, főleg fiatal, növekvő szervezet számára.

Mind tudjuk, hogy mennyire fontos a víz az anyagcsere és anabolikus (izomépítő) folyamatokban. Alkoholfogyasztás hatására éppen hogy ezt az esszenciális anyagot szívjuk ki a testünkből, dehidratációt okozva. Természetesen ez az izomnövekedésre is károsan hat (az izom ~80% víz). A dehidratáció csak tovább csökkenti az eredményeinket.

Amellett, hogy mindig törekedni kell a megfelelő hidratáltságra, szükség van a minőségi pihenésre, regenerálódásra is. Hihetetlen fontos szerepe van az alvásnak az újraépülésben, és ha alkohol kerül a rendszeredbe, az alvásproblémákat okozhat az alvási ciklusok összekuszálásával (tartósság és minőség romlik). Ez azt jelenti, hogy nem csak a tényleges alvási idő, hanem az elalváshoz szükséges idő is megváltozik.  Tehát ajánlom, hogy lehetőleg mérsékelt alkoholfogyasztás mellett is fekdüj le időben, valamint minden feles, vagy 2dl kevésbé tömény alkohol bevitele után legalább 1-2dl vízre hívasd meg magad.



Mint már említettem, a hormonok is nagy szerepet kapnak az izomzat fejlesztésében. Az alkohol növeli a zsírraktározásra való hajlandóságot.2 Tulajdonképpen legegyszerűbben ez azzal magyarázható, hogy mivel az anyagcsere-folyamatban elsőbséget élvez az acetát, a megemelkedett vércukor és inzulinszint miatt, ha a megengedettnél többet ettél, a plusz zsírként tárolódni fog könnyebben. A növekedési hormon (HGH) főleg az alvás korai fázisaiban választódik ki nagy mennyiségben, és mivel az alkohol a természetes alvási ritmust borítja fel, csökkenni fog a növekedési hormon mennyisége a szervezetben, akár 70%-kal. Tehát, hogy kijelentsem a nyilvánvalót: igazán képes lelassítani bárkit a céljai elérésben.

Igen sok mindenhol hallható negatív hatása van az alkohol túlzott fogyasztásának, de mindezeket összetéve, talán még jobb képet kaphatunk a tényekről, hogy milyen komoly hatással lehet a szervezetre és az edzésünkre nézve.

Tehát, aki komolyan veszi a céljait, az nem rúg be minden héten. A mértékletesség a lényeg, mint mindig. Sok embernek csak ennyit kellene tanulnia.

Lehet, hogy iszogatni divatos, de nem akarsz kitűnni a tömegből azzal, hogy mértékkel és ésszel iszol? A túl sok mindenből rossz.

A jó hír az, hogy a moderált alkoholfogyasztásnak nagyon kedvező hatásai vannak a nulla vagy a túlzott iszogatással szemben. Hosszútávon növeli az inzulinérzékenységet, ami által jobban tudod feldolgozni a szénhidrátokat,  a triglyceridek arányát is csökkenti, és kimutatott, hogy a rendszeres alkoholfogyasztók tovább élnek. Valamint véd a cukorbetegség (diabetes mellitus) és az Alzheimer-kór ellen is. (3, 4, 5, 6, 7)

Egészségetekre, de csak mértékkel! wink




1 Välimäki M, Tuominen JA, Huhtaniemi I, Ylikahri R in Alcohol Clin Exp Res. 1990 Dec;14(6):928-31.

2 Scott Q Siler, Richard A Neese and Marc K Hellerstein in American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 70, No. 5, 928-936, November 1999

3 Arima H, Kiyohara Y, Kato I, Tanizaki Y, Kubo M, Iwamoto H, Tanaka K, Abe I, Fujishima M.: Alcohol reduces insulin-hypertension relationship in a general population: the Hisayama study. in: J Clin Epidemiol. 2002 Sep;55(9):863-9.

4 Davies MJ, Baer DJ, Judd JT, Brown ED, Campbell WS, Taylor PR: Effects of moderate alcohol intake on fasting insulin and glucose concentrations and insulin sensitivity in postmenopausal women: a randomized controlled trial.in: JAMA. 2002 May 15;287(19):2559-62.

5 Gaziano JM, Gaziano TA, Glynn RJ, Sesso HD, Ajani UA, Stampfer MJ, Manson JE, Hennekens CH, Buring JE.Light-to-moderate alcohol consumption and mortality in the Physicians' Health Study enrollment cohort.in: J Am Coll Cardiol. 2000 Jan;35(1):96-105.

6 Letenneur L.Risk of dementia and alcohol and wine consumption: a review of recent results.in: Biol Res. 2004;37(2):189-93.

7 Pietraszek A, Gregersen S, Hermansen K.: Alcohol and type 2 diabetes. A review. in: Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2010 Jun 3.

8 Siler SQ, Neese RA, Hellerstein MK.: De novo lipogenesis, lipid kinetics, and whole-body lipid balances in humans after acute alcohol consumption.in: Am J Clin Nutr. 1999 Nov;70(5):928-36.

Vissza
Dávid

2012-11-24 09:32

Laci,

Köszönöm szépen, kijavítottam!

 

Laci

2012-11-22 17:44

Egy elírás: "csökkenti az inzulinérzékenységet, növeli az inzulin-szenzitivitást", érzékenység=szenzitivitás, vagy növeli vagy csökkenti.

 

Dávid

2012-04-08 08:39


Néha, mértékkel nem árt. Én csak ezt szeretném alátámasztani :) Örülök, ha hasznosnak találtad az írást.

 

István

2012-04-08 08:36

Jó cikk, bár jómagam nem iszom, de sokaknak ez 'szokás' illetve társadalmi elvárás, szocializáció.

 




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter