» Blog » A tömegelés az idiótáknak való
A tömegelés az idiótáknak való

2014-01-04 09:18:00

Mi az a "tömegelés"? Van-e értelme, és ha igen, kiknek? Milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat ez a megközelítés az erő és izomépítéshez? Ezen kérdésekre válaszolok a cikkben.

Egyél, amennyit bírsz, eddz, pihenj. Ismételd.

Biztosan sokszor hallottátok már ezt a testépítő-mantrát.

Bár valóban igen fontos, hogy a céljaidnak eleget egyél, annak, hogy "tömegelsz" abszolút
semmi értelme (kivéve bizonyos esetekben, lesz szó róla a cikkben).

A tömeged biztosan nőni fog, de az izomzatod fejlődését ez aligha segíti elő.

Attól, hogy egy csomót hízol, még semmivel nem leszel izmosabb. Sőt.

Az izomfejlődést az első 2-4év után NEM lehet kizárólag tömegben mérni, az erő és kerületbeli változás sokkel jelentősebb.



Mi számít reálisnak?

Egy férfi számára, ha 16-23éves kora körül elkezd edzeni, és mindent jól csinál,
az első évben 5-10kg, a második/harmadik évben 3-5kg majdnem teljesen sovány tömeget
tud felszedni (minden, ami nem zsír).
Ez NAGYON jónak számít. Gondold el, egy
átlagos 175cm-s srác 70kg-ról indul, és 2 év alatt min. 78kg lesz, látható kockákkal,
de optimális esetben akár 85kg is (ehhez lehet kell 3-5év).

Lányok genetikai potenciálja ennek kicsit több, mint a fele, tehát 165cm-s lány esetében, ha 50kg-ról indult, 2 év alatt 55-60kg-t elérhet.

Ezen kezdő periódus (2-4év rendes edzés) után MAXIMUM évi 0,5-1kg tiszta növekedés jónak számít. Legfeljebb 5 év rendes edzés után a genetikai limited 80%-át eléred. A többi 20% még 5+ év. Kérdezz csak meg bármilyen naturál testépítőt vagy erőemelőt, aki elit szinten van, hogy mennyi ideje csinálja.

Bizony. Olvasd el még egyszer. Az izom lassan nő, és megfelelő terhelés, tápanyagellátás és
regenerálódás kell neki, hogy ezt tegye.

Illetve vegyük ide azt is, hogy rengetegen vannak, akik kondizni járnak a terembe évekig, és nem edzen.

A tömegelés előnyei

Először talán nézzük meg, milyen előnyei lehetnek a tömegelésnek.

Ha valaki még nem hallott róla, ez a kifejezés azt a (testépítő) takitikát takarja, mely során
versenyidőszakon kívül az energiaszükségletnél több kalóriát és tápanyagot viszel be a
szervezetedbe, hogy támogasd az izomnövekedést (hipertrófia) és erőfejlesztést.


Jó a stratégia? Igen, hiszen a méretbeli növekedéshez valóban szükséged van plusz
energiára (kivéve az edzés első 3-6hónapjában).


Nagy előny lehet, hogy így koncentrálni tudsz a célra, arra, hogy nagyobb és erősebb (formásabb és magabiztosabb) legyél. Ráadásul megtanulhatsz eleget enni. Ami nagyon hasznos az anyagcsere- kapacitás felépítése szempontjából.

A hormonháztartásod is megtámogathatod, és akár még az is előfordulhat, hogy végre elég
vitamint és ásványi anyagot viszel be. Növekedik a libidód, ez semm mellékes és javulhat az alvás is a plusz energiabevitel hatására.

Illetve semmiből nem kell kimaradnod, mindig te vagy az, aki kétszer szedsz, és desszertet is kérsz.




Negatívumok

Aztán eltelik pár hét, és kicsit kezdenek halványodni a kockák a hasadon (már ha volt annyi eszed, hogy nem 30% testzsírral kezdesz el "tömegelni"). Pár hónap, és már egyben van a hasad.

Hopp, itt a nyár, el kellene kezdeni "diétázni".

A legnagyobb gond a "tömegeléssel" az, hogy nagyon könnyű túlzásba esni és elengedni magad.

Ennek következményei lehetnek:

Lipid hiperplázia

A zsírsejtek, amíg van bennük hely tágulnak és telítődnek, de ha túl nagy ütemben növeled az energiabevitelt, akkor bizony a számuk is növekedhet, ami könnyebb raktározást és nehezebb fogyást jelenthet egy következő időszakban.

Nagyobb aromatáz-enzim szint

Igen drasztikus hasonlattal élve, elhízás = kasztráció. Az egészségtelen testzsír% (20-25% felett) férfiaknál hozzájárulhat az aromatáz-enzim koncentrációjának növekedéséhez, ami a tesztoszteront ösztrogénné alakítja. Az egyik oka a "férfimell kialakulásának". Az anabolikus szteroidokat használó testépítők melléről pedig ne is beszéljünk, egyből ki lehet szúrni rajta a változást.

Testképzavar

Ha felszedsz 5 hónap alatt 20kg-t, és ebből 15kg zsír, egészen másképp fogsz kinézni. A ruháid nem lesznek többé kényelmesek, az arcod is puffadtabb lesz és elképzelhető, hogy izom diszmorfiás tüneteket is fogsz produkálni, vagyis még nagyobb és erősebb szeretnél lenni, magadat kicsinek látod, még mindig és úgy gondolod, hogyha eléred a 100kg-t vagy bármilyen mágikus számot, akkor lesz minden rendben.

A kör kezdődik elölről

Ha felszedted a kívánt "tömeget", akkor kezdődhet az energiadeficit. Ami elég szar dolog. Kevesebbet enni. Ha nagyon sürgeted magad, könnyen előfordulhat az is, hogy a fogyás során a tömegedből megszerzett izomzatot nagyrészben felhasználod. Tehát mit értél el? Semmit. Ugyan ott vagy, mint egy fél évvel ezelőtt, csak meghíztál, majd megint visszafogytál. Jó esetben egy kicsit izmosabb vagy.

Mit várj el magadtól?

Casey Butt extenzív kutatómunkája során kidolgozott egy remek kalkulátort, ami
10% testzsírnál (látszódó kockák) megmutatja, hogy maximum milyen tömeggek rendelkezhetsz.

Ez alapján egy 175cm magas férfi MAXIMUM 90kg lehet nagyjából, ami azt jelenti, hogyha mondjuk
színpadra állna egy testépítő show-n 5-6% teszsírral, akkor 75-77kg lenne.Természetesen 5-10év edzés után.

Kicsit távol áll a profi testépítők 100kg+ színpadsúlyától, nem? De ez a normális, természetesen elérhető tömeg. Egyébként okosabb tesépítők régebben és most nem hagyták, hogy 140kg-s hústornyok legyenek a "tömegelés" időszakában, relatíve szálkásak maradtak egész évben.

Amit a táplálék-kiegészítő reklámokból kihagynak (avagy honnan az irreális elvárás?)

Bzitosan láttatok már tápkieg. reklámot. Ha nem, itt van egy.



Tökéletesen izmos és szálkás nők, hatalmas férfiak
duzzadó erekkel.

Ezt hívják hamis marketingnek. Miért? Több okból kifolyólag:

A reklám azt hirdeti, hogy amennyiben azt a kiegészítőt használod,
olyan lehetsz, mint a képen látható egyén. Ami persze ott bukott el, hogy
te nem ő vagy, nem biztos, hogy élheted pontosan azt az életet

Sokszor még az is előfordul, hogy az illető azt se tudja mit
reklámozott, csak adja hozzá az arcát és a testét. Ha pedig tudja mit
adnak el vele, akkor vagy száz másféle dolgot is tesz (pl. sportol rendesen és
a céljainak megfelelően étkezik) vagy csak 1-2napig néz ki úgy, ahogy a képen,
a fotózás kedvéért.

Férifaknál méginkább vagy az izomzat növelése.
Odaraknak profi testépítőket a képre, akik szinte biztosan használják azt,
amit reklámoznak. Ez eddig rendben is van. 

De egy-két dolgot elfelejtenek említeni.

1. A képen látható egyének LEGALÁBB 10-15éve folyamatosan edzenek.
2. A reklámon látható férfi anabolikus szteroidokat használ (több éve).


Ez azért két elég nagy különbség az átlag fogyasztóhoz képest. Remélem, így már
érthető, hogy a táplálék-kiegészítő piac arra épít, hogy hamis elvárásokat állíts fel 
magaddal szemben, és egyre többet vegyél a felesleges termékekből. Illetve a sikertelenség is
nagyon fontos, hiszen így kutatni fogsz újabb "csodatermékek után"

A képen látható ember edzéstapasztalata és a rengeteg szerzett izom sokkal jobb inzulin-szenzitivitással jár, ezt kombinálva szteroidokkal, inzulinnal, növekedési hormonnal könnyen fel lehet dolgozni napi 4-5000kcal-t. És fogyni is jóval gyorsabban lehet.

Azonban ez nem természetes dolog és a szervezetet is rendkívüli terhelésnek teszi ki.

Te erre NEM vagy képes ilyen (farmakológiai) segítség nélkül, és ez így van jól, ez a normális.

Nyilván nem minden testépítő használ hormonkészítményeket. De azért ki lehet szúrni elég könnyen, ha valaki csak elfordulva fér be az ajtón vagy hirtelen (pár hónap alatt) 100kg-ról 150kg-van nyom fekve. 



(A képen Arnold és Eugene Sandow látható, aki még azelőtt meghalt, hogy feltalálták volna a szteroidokat. Szerintem eléggé látható a különbség. Manapság a természetes testépítők kicsit nagyobbak hála az edzéstechnika és táplálék-kiegészítők hatásának, de nem sokkal.)

Megjegyzés az ektomorf típusúakhoz

A cikk elején megjegyeztem, hogy bizonyos esetekben hasznos lehet a tömegelés.
Valóban. Ha mondjuk 185cm vagy és 70kg, 5-6% teszsírral (férfi) vagy 165cm 45kg 13-16% testzsírral (nő), akkor bőven belefér az, hogy zsírt is szedj fel, hiszen így is támogatni fogja az izomfejlődésed, a hormonháztartásod és az anyagcseréd a plusz kaja és edzés.

Viszont manapság nagyon kevés ilyen ember van. Sokkal inkább jellemző, hogy valaki vékony, de mégis van egy kis hasa. Ez az egyik legrosszabb kezdőpozíció izomépítés szempontjából. Viszont az egyik legjobb átalakulás szempontjából, hiszen igen látványos lehet a több izom és kevesebb zsír.

De:

Én mindenkinek azt javaslom, hogy addig növelje az energiabevitelét, míg a derékméretét (köldöknél körben) illetve csípőméretét (lányoknál, a fenék közepe) tudja tartani, ha alapból nem iszonyatosan szálkás szintről indult, aztán tartson egy pihenőperiódust pár hétig (enyhe energiadeficit) majd mehet újra a plusz bevitel. Minden testméretet és edzésterljesítményt dokumentálj, és ha a fent említett két méreten kívül minden nő, nagyon jól csinálod!

Igen, kicsit lassabb opció. Ám sokkal okosabb, tarthatóbb, egész évben jó közérzetet és kinézetet eredményező módszer, a hormonháztartás felborulása és a testkép torzulása nélkül.

Remélem segítettem, izmosodjatok okosan!

Vissza

A bejegyzéshez nem irtak még megjegyzést!




 

Blogarchívum
2015 (1)
2014 (4)
2013 (10)
2012 (15)
2011 (29)

Follow EletFormalo on Twitter